بسیاری از افراد دیابتی  از ابتلا خود به بیماریهای جدی کبدی بی اطلاعند

22 سپتامبر 2015- بیماری کبد چرب غیرالکلی (NAFLD) شایعترین بیماری مزمن کلیدی  در دنیای غرب است، این بیماری بطورمکرر در میان  بیماران مبتلا به دیابت نوع مشاهده شده است اما میزان  دقیق شیوع  آن مشخص نیست همچنین  هنوز  لزوم  غربالگری  بیماران مبتلا به دیابت برای این  بیماری مشخص نشده است.

دانشمندان  با استفاده از تکنیک های تصویربرداری غیرتهاجمی به ارزیابی میزان چربی و سختی بافت کبد 100 بیمار مبتلا به دیابت پرداختند. نتایج این ارزیابی نشان می دهد شیوع بیماری NAFLDو فیبروزکبدی پیشرفته در این افراد به ترتیب 65 و 7 درصد می باشد.

محققان خاطر نشان کردند که شیوع بالای بیماری NAFLDو فیبروز پیشرفته در افراد دیابتی نادیده گرفته می شود و توجه پزشکان بیشتر به تنظیمات مراقبتهای اولیه ی دیابت معطوف است.

 دکتر Loombaنویسنده ی ارشد این مقاله معتقد است: غربالگری بیماران دیابتی بدون علامت بیماریهای  کبدی می تواند از تخریب  وسیع کبد پیشگیری کرده و از عوارض مرتبط  با بیماری و مرگ بر اثر این بیماریها بکاهد.

منابع:

Non-invasive screening of diabetics in primary care for NAFLD and advanced fibrosis by MRI and MRE, DOI: 10.1111/apt.13405

www.medicalnewstoday.com/releases/299835.php